Credo - Wyznanie wiary
- Magnolia
- Posty: 8612
- Rejestracja: 29 sty 2021, 11:31
- Wyznanie: katolicyzm
- Podziękował/a: 3585
- Podziękowano: 3792
- Płeć:
CREDO
Wierzę w jednego Boga, Ojca Wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi, wszystkich rzeczy widzialnych i niewidzialnych. I w jednego Pana Jezusa Chrystusa, Syna Bożego Jednorodzonego, który z Ojca jest zrodzony przed wszystkimi wiekami. Bóg z Boga, Światłość ze Światłości, Bóg prawdziwy z Boga prawdziwego. Zrodzony a nie stworzony, współistotny Ojcu, a przez Niego wszystko się stało. On to dla nas ludzi i dla naszego zbawienia zstąpił z nieba. I za sprawą Ducha Świętego przyjął ciało z Maryi Dziewicy i stał się człowiekiem. Ukrzyżowany również za nas, pod Poncjuszem Piłatem został umęczony i pogrzebany. I zmartwychwstał dnia trzeciego, jak oznajmia Pismo. I wstąpił do nieba; siedzi po prawicy Ojca. I powtórnie przyjdzie w chwale sądzić żywych i umarłych, a Królestwu Jego nie będzie końca. Wierzę w Ducha Świętego, Pana i Ożywiciela, który od Ojca i Syna pochodzi. Który z Ojcem i Synem wspólnie odbiera uwielbienie i chwałę który mówił przez Proroków. Wierzę w jeden, Święty, powszechny i apostolski Kościół. Wyznaję jeden chrzest na odpuszczenie grzechów. I oczekuję wskrzeszenia umarłych. I życia wiecznego w przyszłym świecie. Amen.
Autor: Biskup Roman Marcinkowski
1. „Credo” w znaczeniu przenośnym oznacza ogół wyznawanych przez kogoś poglądów, przekonań. W katolicyzmie Credo (łac. credo - wierzę) jest zbiorem podstawowych prawd wiary, których wyznanie od najdawniejszych czasów świadczyło o przynależności do Kościoła.
2. Od początku swego istnienia Kościół wyrażał i przekazywał swoją wiarę w krótkich i zobowiązujących dla swoich wyznawców formułach. Były to wyznania wiary. Niezwykłym wprost szacunkiem otaczano w początkach chrześcijaństwa Apostolskie wyznanie wiary. Nazywano je symbolem wiary, ponieważ miało być znakiem rozpoznawczym dla chrześcijan. Z tego też powodu trzymano je w tajemnicy przed poganami, nie wolno go było zapisywać, miało być ono wypisane w sercu każdego chrześcijanina.
Najstarszym wyznaniem wiary jest Skład Apostolski. O jego powstaniu zadecydowały dwa czynniki: udzielanie chrztu dorosłym i walka z herezjami. W pierwszych wiekach chrztu udzielano osobom dorosłym, od których wymagano znajomości podstawowych prawd wiary. Kandydaci do chrztu uczyli się ich na pamięć i odmawiali codziennie rano i wieczorem razem z modlitwą Ojcze nasz.
Recytowali wyznanie wiary przed przyjęciem chrztu wobec biskupa i zgromadzonych wiernych. Inną przyczyną powstania Credo była konieczność przeciwstawienia się herezjom, czyli niewłaściwym próbom interpretowania Objawienia oraz niezgodnego z wiarą Kościoła rozumienia prawd wiary. Symbol wiary stanowi więc kryterium prawowierności głoszonej nauki. Takim kryterium był Skład Apostolski.
Kto go ułożył? Jego początki sięgają czasów apostolskich i zawierają naukę Apostołów. Obecna forma wykształciła się na początku III w. Już w IV w. przekazywano tradycję, przypisującą jego ułożenie Apostołom, gdy rozchodzili się z Jerozolimy na krańce świata. Ponieważ było ich dwunastu, zaczęto dzielić Skład Apostolski na 12 artykułów wiary.
Skład Apostolski słusznie jest uważany za wierne streszczenie wiary Apostołów i stąd należy wyprowadzać pochodzenie jego nazwy (por. KKK 194).
3. Równie ważne co Skład Apostolski jest Credo nicejsko-konstantynopolitańskie, czyli wyznanie wiary, które w każdą niedzielę recytujemy wspólnie w kościele. Jest ono w porównaniu z Symbolem Apostolskim rozszerzoną treściowo formułą wiary. Omawia bardziej szczegółowo pewne treści, których interpretacja sprawiała szczególne trudności. Chodziło głównie o obszerniejsze wyjaśnienie tego, kim jest Jezus Chrystus, jaka jest Jego relacja do Boga Ojca oraz jak rozumieć Osobę Ducha Świętego. To wyznanie wiary nazywa się nicejsko-konstantynopolitańskim, gdyż jest ono efektem obrad dwóch pierwszych soborów powszechnych, które odbyły się w Nicei koło Konstantynopola (325 r.) oraz w samym Konstantynopolu (381 r.). Warto dodać, że to wyznanie wiary jest jedynym symbolem przyjmowanym zarówno przez prawosławnych, jak i katolików oraz protestantów.
4. Zapamiętajmy: Skład Apostolski zawiera „wierne streszczenie wiary Apostołów. Jest to starożytny symbol chrzcielny Kościoła rzymskiego. Jego wielki autorytet wynika z faktu, że »jest on symbolem, którego strzeże Kościół rzymski, gdzie miał siedzibę Piotr, pierwszy z Apostołów, i dokąd przyniósł wyrażenie wspólnej wiary«” (KKK 194). Skład Apostolski stanowi „najstarszy katechizm rzymski” (KKK 196). Mszalne wyznanie wiary, zwane Symbolem nicejsko-konstantynopolitańskim, powstało z potrzeby pełniejszego wyjaśnienia tych prawd wiary, których zrozumienie powodowało najwięcej trudności.
Źródło:
https://www.niedziela.pl/artykul/41697/ ... y-Kosciola
*********
Z Katechizmu:
KKK 189 Pierwsze "wyznanie wiary" składa się przy chrzcie. "Symbol wiary" jest najpierw symbolem chrzcielnym. Ponieważ chrzest jest udzielany "w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego" (Mt 28, 19), prawdy wiary wyznawane podczas chrztu są ułożone według ich odniesienia do trzech Osób Trójcy Świętej.
KKK 190 Symbol jest więc podzielony na trzy części: "Pierwsza jest poświęcona pierwszej Osobie Boskiej i przedziwnemu dziełu stworzenia; następna drugiej Osobie Boskiej i tajemnicy Odkupienia ludzi; ostatnia natomiast trzeciej Osobie Boskiej, będącej źródłem i zasadą naszego uświęcenia" (Katechizm Rzymski, l, 1, 3). Te trzy części są "trzema rozdziałami naszej pieczęci (chrzcielnej)" (Św. Ireneusz, Demonstratio apostolica, 100).
KKK 194 Symbol Apostolski został nazwany w ten sposób, ponieważ słusznie jest uważany za wierne streszczenie wiary Apostołów. Jest to starożytny symbol chrzcielny Kościoła rzymskiego. Jego wielki autorytet wynika z faktu, że "jest on symbolem, którego strzeże Kościół rzymski, Kościół, gdzie miał siedzibę Piotr, pierwszy z Apostołów, i dokąd przyniósł wyrażenie wspólnej wiary" (Św. Ambroży, Explanatio Symboli. 7: PL 17, 1158 D).
KKK 195 Symbol Nicejsko-Konstantynopolitański czerpie wielki autorytet stąd, że jest owocem dwóch pierwszych soborów powszechnych (325 i 381r.). Także dzisiaj jest wspólny wszystkim wielkim Kościołom Wschodu i Zachodu.
KKK 196 Nasz wykład wiary zostanie oparty na Symbolu Apostolskim, który w pewnym sensie stanowi "najstarszy katechizm rzymski". Wykład będzie jednak uzupełniony przez liczne odniesienia do Symbolu Nicejsko-Konstantynopolitańskiego, często bardziej bezpośredniego i szczegółowego.
KKK 197 Jak w dniu naszego chrztu, gdy całe nasze życie zostało powierzone "nakazom tej nauki" (Rz 6, 17), przyjmijmy Symbol naszej wiary, która daje życie. Odmawiać z wiarą Credo, to znaczy wchodzić w komunię z Bogiem Ojcem, Synem i Duchem Świętym, a także z całym Kościołem, który przekazuje nam wiarę i w którym wierzymy.
KKK 198 Nasze wyznanie wiary zaczyna się od Boga, ponieważ Bóg jest "pierwszy i ostatni" (Iz 44, 6); jest Początkiem i Końcem wszystkiego. Credo zaczyna się od Boga Ojca, ponieważ Ojciec jest pierwszą Osobą Boską Trójcy Świętej; nasz Symbol zaczyna się od wyznania stworzenia nieba i ziemi, ponieważ stworzenie jest początkiem i podstawą wszystkich dzieł Bożych.
KKK 199 "Wierzę w Boga": to pierwsze stwierdzenie wyznania wiary jest także najbardziej podstawowe. Cały Symbol wiary mówi o Bogu, a jeśli mówi również o człowieku i o świecie, to czyni to w odniesieniu do Boga. Wszystkie artykuły Credo zależą od pierwszego, tak jak wszystkie przykazania są rozwinięciem pierwszego. Pozostałe artykuły pozwalają lepiej poznać Boga, tak jak On stopniowo objawiał się ludziom. "Wierni składają przede wszystkim wyznanie wiary w Boga" (Katechizm Rzymski,1, 2, 2).
*****
Szczegółowe omówienie Credo:
https://opoka.org.pl/biblioteka/M/MR/wierze15.html - bp Romaniuk
https://www.przewodnik-katolicki.pl/Arc ... odzony-Bog
*****
Kilka katechez dla dorosłych:
Wierzę w jednego Boga, Ojca Wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi, wszystkich rzeczy widzialnych i niewidzialnych. I w jednego Pana Jezusa Chrystusa, Syna Bożego Jednorodzonego, który z Ojca jest zrodzony przed wszystkimi wiekami. Bóg z Boga, Światłość ze Światłości, Bóg prawdziwy z Boga prawdziwego. Zrodzony a nie stworzony, współistotny Ojcu, a przez Niego wszystko się stało. On to dla nas ludzi i dla naszego zbawienia zstąpił z nieba. I za sprawą Ducha Świętego przyjął ciało z Maryi Dziewicy i stał się człowiekiem. Ukrzyżowany również za nas, pod Poncjuszem Piłatem został umęczony i pogrzebany. I zmartwychwstał dnia trzeciego, jak oznajmia Pismo. I wstąpił do nieba; siedzi po prawicy Ojca. I powtórnie przyjdzie w chwale sądzić żywych i umarłych, a Królestwu Jego nie będzie końca. Wierzę w Ducha Świętego, Pana i Ożywiciela, który od Ojca i Syna pochodzi. Który z Ojcem i Synem wspólnie odbiera uwielbienie i chwałę który mówił przez Proroków. Wierzę w jeden, Święty, powszechny i apostolski Kościół. Wyznaję jeden chrzest na odpuszczenie grzechów. I oczekuję wskrzeszenia umarłych. I życia wiecznego w przyszłym świecie. Amen.
Autor: Biskup Roman Marcinkowski
1. „Credo” w znaczeniu przenośnym oznacza ogół wyznawanych przez kogoś poglądów, przekonań. W katolicyzmie Credo (łac. credo - wierzę) jest zbiorem podstawowych prawd wiary, których wyznanie od najdawniejszych czasów świadczyło o przynależności do Kościoła.
2. Od początku swego istnienia Kościół wyrażał i przekazywał swoją wiarę w krótkich i zobowiązujących dla swoich wyznawców formułach. Były to wyznania wiary. Niezwykłym wprost szacunkiem otaczano w początkach chrześcijaństwa Apostolskie wyznanie wiary. Nazywano je symbolem wiary, ponieważ miało być znakiem rozpoznawczym dla chrześcijan. Z tego też powodu trzymano je w tajemnicy przed poganami, nie wolno go było zapisywać, miało być ono wypisane w sercu każdego chrześcijanina.
Najstarszym wyznaniem wiary jest Skład Apostolski. O jego powstaniu zadecydowały dwa czynniki: udzielanie chrztu dorosłym i walka z herezjami. W pierwszych wiekach chrztu udzielano osobom dorosłym, od których wymagano znajomości podstawowych prawd wiary. Kandydaci do chrztu uczyli się ich na pamięć i odmawiali codziennie rano i wieczorem razem z modlitwą Ojcze nasz.
Recytowali wyznanie wiary przed przyjęciem chrztu wobec biskupa i zgromadzonych wiernych. Inną przyczyną powstania Credo była konieczność przeciwstawienia się herezjom, czyli niewłaściwym próbom interpretowania Objawienia oraz niezgodnego z wiarą Kościoła rozumienia prawd wiary. Symbol wiary stanowi więc kryterium prawowierności głoszonej nauki. Takim kryterium był Skład Apostolski.
Kto go ułożył? Jego początki sięgają czasów apostolskich i zawierają naukę Apostołów. Obecna forma wykształciła się na początku III w. Już w IV w. przekazywano tradycję, przypisującą jego ułożenie Apostołom, gdy rozchodzili się z Jerozolimy na krańce świata. Ponieważ było ich dwunastu, zaczęto dzielić Skład Apostolski na 12 artykułów wiary.
Skład Apostolski słusznie jest uważany za wierne streszczenie wiary Apostołów i stąd należy wyprowadzać pochodzenie jego nazwy (por. KKK 194).
3. Równie ważne co Skład Apostolski jest Credo nicejsko-konstantynopolitańskie, czyli wyznanie wiary, które w każdą niedzielę recytujemy wspólnie w kościele. Jest ono w porównaniu z Symbolem Apostolskim rozszerzoną treściowo formułą wiary. Omawia bardziej szczegółowo pewne treści, których interpretacja sprawiała szczególne trudności. Chodziło głównie o obszerniejsze wyjaśnienie tego, kim jest Jezus Chrystus, jaka jest Jego relacja do Boga Ojca oraz jak rozumieć Osobę Ducha Świętego. To wyznanie wiary nazywa się nicejsko-konstantynopolitańskim, gdyż jest ono efektem obrad dwóch pierwszych soborów powszechnych, które odbyły się w Nicei koło Konstantynopola (325 r.) oraz w samym Konstantynopolu (381 r.). Warto dodać, że to wyznanie wiary jest jedynym symbolem przyjmowanym zarówno przez prawosławnych, jak i katolików oraz protestantów.
4. Zapamiętajmy: Skład Apostolski zawiera „wierne streszczenie wiary Apostołów. Jest to starożytny symbol chrzcielny Kościoła rzymskiego. Jego wielki autorytet wynika z faktu, że »jest on symbolem, którego strzeże Kościół rzymski, gdzie miał siedzibę Piotr, pierwszy z Apostołów, i dokąd przyniósł wyrażenie wspólnej wiary«” (KKK 194). Skład Apostolski stanowi „najstarszy katechizm rzymski” (KKK 196). Mszalne wyznanie wiary, zwane Symbolem nicejsko-konstantynopolitańskim, powstało z potrzeby pełniejszego wyjaśnienia tych prawd wiary, których zrozumienie powodowało najwięcej trudności.
Źródło:
https://www.niedziela.pl/artykul/41697/ ... y-Kosciola
*********
Z Katechizmu:
KKK 189 Pierwsze "wyznanie wiary" składa się przy chrzcie. "Symbol wiary" jest najpierw symbolem chrzcielnym. Ponieważ chrzest jest udzielany "w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego" (Mt 28, 19), prawdy wiary wyznawane podczas chrztu są ułożone według ich odniesienia do trzech Osób Trójcy Świętej.
KKK 190 Symbol jest więc podzielony na trzy części: "Pierwsza jest poświęcona pierwszej Osobie Boskiej i przedziwnemu dziełu stworzenia; następna drugiej Osobie Boskiej i tajemnicy Odkupienia ludzi; ostatnia natomiast trzeciej Osobie Boskiej, będącej źródłem i zasadą naszego uświęcenia" (Katechizm Rzymski, l, 1, 3). Te trzy części są "trzema rozdziałami naszej pieczęci (chrzcielnej)" (Św. Ireneusz, Demonstratio apostolica, 100).
KKK 194 Symbol Apostolski został nazwany w ten sposób, ponieważ słusznie jest uważany za wierne streszczenie wiary Apostołów. Jest to starożytny symbol chrzcielny Kościoła rzymskiego. Jego wielki autorytet wynika z faktu, że "jest on symbolem, którego strzeże Kościół rzymski, Kościół, gdzie miał siedzibę Piotr, pierwszy z Apostołów, i dokąd przyniósł wyrażenie wspólnej wiary" (Św. Ambroży, Explanatio Symboli. 7: PL 17, 1158 D).
KKK 195 Symbol Nicejsko-Konstantynopolitański czerpie wielki autorytet stąd, że jest owocem dwóch pierwszych soborów powszechnych (325 i 381r.). Także dzisiaj jest wspólny wszystkim wielkim Kościołom Wschodu i Zachodu.
KKK 196 Nasz wykład wiary zostanie oparty na Symbolu Apostolskim, który w pewnym sensie stanowi "najstarszy katechizm rzymski". Wykład będzie jednak uzupełniony przez liczne odniesienia do Symbolu Nicejsko-Konstantynopolitańskiego, często bardziej bezpośredniego i szczegółowego.
KKK 197 Jak w dniu naszego chrztu, gdy całe nasze życie zostało powierzone "nakazom tej nauki" (Rz 6, 17), przyjmijmy Symbol naszej wiary, która daje życie. Odmawiać z wiarą Credo, to znaczy wchodzić w komunię z Bogiem Ojcem, Synem i Duchem Świętym, a także z całym Kościołem, który przekazuje nam wiarę i w którym wierzymy.
KKK 198 Nasze wyznanie wiary zaczyna się od Boga, ponieważ Bóg jest "pierwszy i ostatni" (Iz 44, 6); jest Początkiem i Końcem wszystkiego. Credo zaczyna się od Boga Ojca, ponieważ Ojciec jest pierwszą Osobą Boską Trójcy Świętej; nasz Symbol zaczyna się od wyznania stworzenia nieba i ziemi, ponieważ stworzenie jest początkiem i podstawą wszystkich dzieł Bożych.
KKK 199 "Wierzę w Boga": to pierwsze stwierdzenie wyznania wiary jest także najbardziej podstawowe. Cały Symbol wiary mówi o Bogu, a jeśli mówi również o człowieku i o świecie, to czyni to w odniesieniu do Boga. Wszystkie artykuły Credo zależą od pierwszego, tak jak wszystkie przykazania są rozwinięciem pierwszego. Pozostałe artykuły pozwalają lepiej poznać Boga, tak jak On stopniowo objawiał się ludziom. "Wierni składają przede wszystkim wyznanie wiary w Boga" (Katechizm Rzymski,1, 2, 2).
*****
Szczegółowe omówienie Credo:
https://opoka.org.pl/biblioteka/M/MR/wierze15.html - bp Romaniuk
https://www.przewodnik-katolicki.pl/Arc ... odzony-Bog
*****
Kilka katechez dla dorosłych:
mgr teologii,
„Bóg pragnie, aby wszyscy byli zbawieni i doszli do poznania prawdy” (1 Tm 2,4)
„Bóg pragnie, aby wszyscy byli zbawieni i doszli do poznania prawdy” (1 Tm 2,4)
-
- Posty: 830
- Rejestracja: 28 sty 2023, 15:31
- Wyznanie: agnostycyzm
- Podziękował/a: 83
- Podziękowano: 59
- Płeć:
JAk nie, skoro tak. Gdybym nie wiedział, po co bym pisał.
Już nie sięgnę do modlitewnika prababci. Oto wersja z roku 1956.
Wierzę w Boga Ojca Wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi. I w Jezusa Chrystusa, Syna Jego Jedynego, Pana naszego,
który się począł z Ducha Świętego, narodził się z Maryi Panny, umęczon pod Ponckim Piłatem, ukrzyżowan, umarł i pogrzebion,
zstąpił do piekieł, trzeciego dnia zmartwychwstał ; wstąpił na niebiosa, siedzi na prawicy Boga Ojca Wszechmogącego;
stamtąd przyjdzie, sądzić będzie żywych i umarłych. Wierzę w Ducha Świętego , święty Kościół powszechny, Świętych obcowanie ,
grzechów odpuszczenie, ciała zmartwychwstanie , żywot wieczny. Amen.
Skoro tu tradycja (Maryja) a tu nie, jakieś nowinki, "ubogacania" - nie umiem tak. Albo kiedyś było trafne, więc każda zmiana budzi wątpliwości i niepokój. Na zasadzie - wierzyć w ewolucję, czy nie całkiem, jak to czyni oficjalnie nasz Kościół. (mogę przytoczyć, jakby ktoś trollował, że zmyślam). A w Arkę, a w resztę Starego Testamentu? Gdzie rozgraniczenie?
Osobiście cenię tradycje i zmian nie lubię. Uszy mi więdną, jak słyszę " szczEgóly, Polaką, mi się podoba".
A tradycyjny pacierz - rzecz bardziej święta i niezmienna, niż mowa ojczysta.
Już nie sięgnę do modlitewnika prababci. Oto wersja z roku 1956.
Wierzę w Boga Ojca Wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi. I w Jezusa Chrystusa, Syna Jego Jedynego, Pana naszego,
który się począł z Ducha Świętego, narodził się z Maryi Panny, umęczon pod Ponckim Piłatem, ukrzyżowan, umarł i pogrzebion,
zstąpił do piekieł, trzeciego dnia zmartwychwstał ; wstąpił na niebiosa, siedzi na prawicy Boga Ojca Wszechmogącego;
stamtąd przyjdzie, sądzić będzie żywych i umarłych. Wierzę w Ducha Świętego , święty Kościół powszechny, Świętych obcowanie ,
grzechów odpuszczenie, ciała zmartwychwstanie , żywot wieczny. Amen.
Skoro tu tradycja (Maryja) a tu nie, jakieś nowinki, "ubogacania" - nie umiem tak. Albo kiedyś było trafne, więc każda zmiana budzi wątpliwości i niepokój. Na zasadzie - wierzyć w ewolucję, czy nie całkiem, jak to czyni oficjalnie nasz Kościół. (mogę przytoczyć, jakby ktoś trollował, że zmyślam). A w Arkę, a w resztę Starego Testamentu? Gdzie rozgraniczenie?
Osobiście cenię tradycje i zmian nie lubię. Uszy mi więdną, jak słyszę " szczEgóly, Polaką, mi się podoba".
A tradycyjny pacierz - rzecz bardziej święta i niezmienna, niż mowa ojczysta.
- Marek Piotrowski
- Posty: 1903
- Rejestracja: 30 sty 2021, 22:00
- Wyznanie: katolicyzm
- Podziękował/a: 293
- Podziękowano: 993
- Płeć:
NIe kapuję kompletnie o co Ci chodzi. Różnica pomiędzy czym a czym?!
Możesz zacytować tekst w obu wersjach?
To co przytoczyłeś:
Możesz zacytować tekst w obu wersjach?
To co przytoczyłeś:
jest przecież aktualne.Wierzę w Boga Ojca Wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi. I w Jezusa Chrystusa, Syna Jego Jedynego, Pana naszego,
który się począł z Ducha Świętego, narodził się z Maryi Panny, umęczon pod Ponckim Piłatem, ukrzyżowan, umarł i pogrzebion,
zstąpił do piekieł, trzeciego dnia zmartwychwstał ; wstąpił na niebiosa, siedzi na prawicy Boga Ojca Wszechmogącego;
stamtąd przyjdzie, sądzić będzie żywych i umarłych. Wierzę w Ducha Świętego , święty Kościół powszechny, Świętych obcowanie ,
grzechów odpuszczenie, ciała zmartwychwstanie , żywot wieczny. Amen.
- Magnolia
- Posty: 8612
- Rejestracja: 29 sty 2021, 11:31
- Wyznanie: katolicyzm
- Podziękował/a: 3585
- Podziękowano: 3792
- Płeć:
@Piotr55
4. Zapamiętajmy: Skład Apostolski zawiera „wierne streszczenie wiary Apostołów. Jest to starożytny symbol chrzcielny Kościoła rzymskiego. Jego wielki autorytet wynika z faktu, że »jest on symbolem, którego strzeże Kościół rzymski, gdzie miał siedzibę Piotr, pierwszy z Apostołów, i dokąd przyniósł wyrażenie wspólnej wiary«” (KKK 194). Skład Apostolski stanowi „najstarszy katechizm rzymski” (KKK 196). Mszalne wyznanie wiary, zwane Symbolem nicejsko-konstantynopolitańskim, powstało z potrzeby pełniejszego wyjaśnienia tych prawd wiary, których zrozumienie powodowało najwięcej trudności.
Oba - Skład Apostolski i Credo - mówią o tym samym, o wierze w jedynego Boga, nieprzerwanie od czasów apostolskich.
Z pewnością Piotrze w Twoim dzieciństwie, kiedy uczyłeś się pacierza, też musiałeś poznać oba wyznania wiary.
Bo nic nowego od 1300 lat nie dodano!
4. Zapamiętajmy: Skład Apostolski zawiera „wierne streszczenie wiary Apostołów. Jest to starożytny symbol chrzcielny Kościoła rzymskiego. Jego wielki autorytet wynika z faktu, że »jest on symbolem, którego strzeże Kościół rzymski, gdzie miał siedzibę Piotr, pierwszy z Apostołów, i dokąd przyniósł wyrażenie wspólnej wiary«” (KKK 194). Skład Apostolski stanowi „najstarszy katechizm rzymski” (KKK 196). Mszalne wyznanie wiary, zwane Symbolem nicejsko-konstantynopolitańskim, powstało z potrzeby pełniejszego wyjaśnienia tych prawd wiary, których zrozumienie powodowało najwięcej trudności.
Oba - Skład Apostolski i Credo - mówią o tym samym, o wierze w jedynego Boga, nieprzerwanie od czasów apostolskich.
Z pewnością Piotrze w Twoim dzieciństwie, kiedy uczyłeś się pacierza, też musiałeś poznać oba wyznania wiary.
Bo nic nowego od 1300 lat nie dodano!

mgr teologii,
„Bóg pragnie, aby wszyscy byli zbawieni i doszli do poznania prawdy” (1 Tm 2,4)
„Bóg pragnie, aby wszyscy byli zbawieni i doszli do poznania prawdy” (1 Tm 2,4)
- Grochowiak
- Posty: 9
- Rejestracja: 03 lut 2025, 18:04
- Wyznanie: katolicyzm
Katolik ma prawo i moralny obowiązek wyznawać Credo wynikające z odwiecznej Tradycji, nie ma obowiązku natomiast powtarzać nowinek z ostatnich dekad. Wynika to z zasady, że starsze, orzeczone przez Magisterium jest bliższe prawdzie (bo bliższe Objawieniu Chrystusa). Najlepiej po łacinie, uniknie się błędów, bo błędne wersje są w językach narodowych po 1965 roku: "Credo in unum Deum, Patrem omnipotentem, factorem caeli et terrae, visibilium omnium et invisibilium. Et in unum Dominum Jesum Christum, Filium Dei Unigenitum. Et ex Patre natum ante omnia saecula. Deum de Deo, lumen de lumine, Deum verum de Deo vero. Genitum, non factum, consubstantialem Patri: per quem omnia facta sunt. Qui propter nos homines et propter nostram salutem descendit de caelis.
Et incarnatus est de Spiritu Sancto ex Maria Virgine, et homo factus est. Crucifixus etiam pro nobis sub Pontio Pilato; passus et sepultus est. Et resurrexit tertia die, secundum Scripturas. Et ascendit in caelum, sedet ad dexteram Patris. Et iterum venturus est cum gloria, judicare vivos et mortuos, cuius regni non erit finis. Et in Spiritum Sanctum, Dominum et vivificantem: qui ex Patre Filioque procedit. Qui cum Patre et Filio simul adoratur et conglorificatur: qui locutus est per prophetas. Et unam, sanctam, catholicam et apostolicam Ecclesiam. Confiteor unum baptisma in remissionem peccatorum. Et exspecto resurrectionem mortuorum. Et vitam venturi saeculi.
Amen." (w odpowiednim miejscu się przyklęka oraz wykonuje znak krzyża).
Dogmatem wiary katolickiej nakazanym np. przez Sobór Trydencki jest wiara w treść Objawienia Bożego w całości, w tym Księgę Rodzaju, w tym w pochodzenie ludzi od Adama i Ewy oraz - co najważniejsze - w wynikający z powyższego dogmat o grzechu pierworodnym przekazywany w naturze z błędu prarodziców właśnie Adama i Ewy. Zgodnie z Soborem Watykańskim I (1870) zabronione jest i potępione (anatema Magisterium) wierzenie w teorie naukowe w sposób, który kwestionuje dogmaty wiary katolickiej. Jeśli dana teoria naukowa przeczy dogmatowi katolickiemu należy wybrać dogmat katolicki, gdyż dogmat jest Prawdą objawioną od Boga Stwórcy, a teoria jedynie konstruktem ograniczonych co do wiedzy i mocy rozumów ludzkich i podlega ciągłej weryfikacji i zmianie wraz z czasem. Wreszcie nie ma żadnego naukowego powodu, aby koniecznie wierzyć w ewolucjonizm rozumiany jako samorództwo i starą ziemię. Przykładowo w świetle wiedzy matematycznej, fizycznej, statystycznej (Równanie Bostroma), programistyki czy informatyki oraz mając na uwadze wady percepcji i błędy percepcji znane w epistemologii, nic nie stoi na przeszkodzie, aby świat był stworzony, ze Słowa, przez Osobę, w 6 dni i np. 5 minut temu i wyglądał jak obecnie. Jest to konfirmowalne (np. tworzone przez ludzi gry komputerowe, symulacje informatyczne wszelkiego typu), czego nie można powiedzieć o niekonfirmowalnym samorództwie funkcjonalnych systemów informatycznych z pustej pamięci, opartych o funkcje matematyczne i teorię zbiorów.
Dodano po 1 minucie 17 sekundach:
Zawsze można dojeżdżać dalej i dłużej, ale za to do katolickiej parafii, gdzie jest Msza Wszechczasów, katolicka, wedle Mszału Rzymskiego, a nie obarczona błędami sprzecznymi z Rubrykami i dogmatyką katolicką i to nierzadko wbrew Soborowi Watykańskiemu II.
Dodano po 2 minutach 41 sekundach:
Radio Maryja czy w ogóle Fundacja Lux Veritatis nie są instytucjami katolickimi, lecz modernistycznymi, korzystającymi z materiałów często protestanckich (np. filmy puszczane w TV TRWAM) i obarczonymi poważnymi błędami (np. herezje fałszywego miłosierdzizmu dotyczące kultu sopoćkowo-faustynowskiego czy też błąd chrystologiczny w Koronce do Bożego Miłosierdzia).
Dodano po 3 minutach 52 sekundach:
Objawienie Boże, czyli wiara katolicka, w tym także Credo nie sprowadzają się do jedyności Boga, lecz do wielu innych, niezbędnych i równie koniecznych do wierzenia dla zbawienia duszy prawd wiary, np. dogmaty chrystologiczne, z których wynika, że poza wiarą katolicką nie ma zbawienia, bo tylko katolicyzm uznaje owe prawdy z Objawienia Bożego, jak Trójca Święta, zrodzenie z dziewicy Maryi czy jedyna zbawcza Ofiara Chrystusa. Sprowadzenie Credo do jedyności Boga to wprowadzanie wręcz w błąd odbiorców. Byłoby to skrajnie niewystarczające do zbawienia duszy.