luteranie i katolicy- dialog

Życie Kościoła, dokumenty, encykliki, wydarzenia
Awatar użytkownika
Magnolia
Posty: 7190
Rejestracja: 29 sty 2021, 11:31
Wyznanie: katolicyzm
Podziękował/a: 3300
Podziękowano: 3530
Płeć:

Nieprzeczytany post

„Jeżeli ktoś strzeli komuś z pistoletu w głowę to oznacza, że nie wierzy w Chrystusa. Jeżeli tak by było, to każdy po śmierci szedłby do Nieba.
Oczywiście w każdej chwili można zacząć wierzyć w Chrystusa, ale nie może się to zdarzyć zanim nie pożałujemy, że kogoś zabiliśmy, strzeliliśmy komuś w głowę. Ktoś kto wierzy w Boga, nie popełnia świadomie i dobrowolnie złych czynów, a jeżeli się zdarzają, to ich szczerze żałuje. Nie da się kogoś zabić z premedytacją i po chwili tego żałować, no chyba że mamy do czynienia z chorobą psychiczną, albo taka osoba została do tego zmuszona.„

Nie mogę się z tym zgodzić. Teologia moralną rozróżnia grzechy ciężkie i lekkie.

Grzech ciężki popełnia człowiek świadomi i dobrowolnie w wielkiej materii.
Zgodzę sie że wiara i miłość do Jezusa powinna nas powstrzymywać od grzechów ciężkich. Ale jednak rzeczywistość pokazuje że nawet wierzącym zdarza sie grzeszyć ciężko.

Poza tym piszesz o czynie typu strzał w głowę. To jest czyn fizyczny który ze względu na okoliczności może być różnie oceniony moralnie.
Bowiem może to buc strzał w głowę zwierzęcia cierpiącego aby ulżyć mu w cierpieniu. Może to być strzał w głowę osoby agresywnej która ma również pistolet w rękach i walczymy o swoje życie- a wiec to będzie samoobrona. Może to również być strzał w czasie wojny. Może to również być strzał przypadkowy, nieświadomi ze pistolet jest naładowany w czasie zabawy wystrzeli komuś w głowę.

Każda z tych sytuacji może być różnie oceniony moralnie.
A dlaczego człowiek po strzale miałby nie żałować swojego czynu?! Tego zupełnie nie rozumiem.
mgr teologii,
„Bóg pragnie, aby wszyscy byli zbawieni i doszli do poznania prawdy” (1 Tm 2,4)
Awatar użytkownika
daniel
Posty: 1913
Rejestracja: 31 sty 2021, 12:32
Wyznanie: katolicyzm
Podziękował/a: 448
Podziękowano: 842
Płeć:

Nieprzeczytany post

Sebastian Biernacki pisze: 04 paź 2023, 9:43 Ja tu nic ciekawego o luteranizmie nie napiszę. To jest w kółko klepanie tego samego. Te pytania, które zadajesz, mają swoje odpowiedzi na tej stronie: https://www.luteranie.pl/
Jeżeli chcesz się czegoś dowiedzieć, to tam lepiej jest to opisane, niż ja to napiszę.
Nie wiem czy to właściwe, ale bardziej interesuje mnie osobista relacja, własne doświadczanie, rozeznawanie.
Dotyk Tego co uważam za istotę wiary.
Ale to nieważne :)
„Marto, Marto, martwisz się i niepokoisz o wiele, a potrzeba tylko jednego.” Łk 10.41-42
Luteranin
Posty: 189
Rejestracja: 25 sty 2023, 23:06
Wyznanie: protestantyzm
Podziękował/a: 33
Podziękowano: 26
Płeć:

Nieprzeczytany post

daniel pisze: 03 paź 2023, 10:30
Sebastian Biernacki pisze: 03 paź 2023, 10:11 To On zadośćuczynił za grzech ludzkości i nie jest już potrzebne żadne dodatkowe staranie człowieka, żadne jego czyny czy ofiary.
Czyli generalnie jesteś już osobą zbawioną niezależnie od swych uczynków?

Nie odpowiedziałeś na pytanie:
"Co oznacza, że Jezus jest Głową Waszego Kościoła?"
Jak Ty to rozumiesz?
"Łaska jest wolnością, która zdejmuje ciężar wstydu ciążącego na mnie, kiedy wypominam sobie błędy przeszłości. W łasce Bóg przebacza i pozwala sobie przebaczyć, daje możliwość pogodzenia się z samym sobą. Dzięki łasce mogę żyć w spokoju pomimo burzliwych wydarzeń z mojego życia. Ona daje mi szczęście i jest impulsem do zmiany życia, do podejmowania nowych zadań, do przyjmowania ciężaru przeciwności, które przede mną stoją." Filip Lipiński

Zbawienie jedynie z łaski przez wiarę
„Kościoły nasze nauczają także, iż ludzie nie mogą być usprawiedliwieni przed Bogiem własnymi siłami, zasługami lub uczynkami, lecz bywają usprawiedliwiani darmo dla Chrystusa przez wiarę, gdy wierzą, że są przyjęci do łaski i że grzechy są im od puszczone dla Chrystusa, który swą śmiercią dał zadośćuczynienie za nasze grzechy. Tę wiarę Bóg poczytuje za sprawiedliwość przed swoim obliczem (Rzym. 3 i 4).” (Wyznanie augsburskie, art. IV).

Artykuł Wyznania augsburskiego O usprawiedliwieniu to kluczowa dla luteranizmu odpowiedź na pytanie o zbawienie człowieka. Usprawiedliwienie, a więc zbawienie człowieka dokonuje się sola gratia… (jedynie z łaski…) …per fidem (…przez wiarę), jak to zostało ujęte w kolejnej z reformacyjnych zasad.

Sola gratia…
Człowiek ze względu na swoja grzeszność nie może być uznany za sprawiedliwego w Bożych oczach, gdyż utracił daną mu w momencie stworzenia pierwotną sprawiedliwość i nie jest w stanie już więcej żyć w bojaźni i ufności wobec Boga, a co za tym idzie nie jest także w stanie wykonywać Bożej woli wyrażonej w jego przykazaniach – Zakonie (Prawie). Dlatego też człowiek nie jest sobie w stanie zasłużyć w jakikolwiek sposób na zbawienie dzięki swoim uczynkom czy zasługom.

Zbawienie człowieka jest tylko i wyłącznie łaską, darem, który człowiek otrzymuje ze względu na Chrystusa. Ze względu na niego i jego ofiarę krzyżową, w której zadośćuczynił za grzech całej ludzkości człowiekowi darowana jest obca sprawiedliwość, czyli sprawiedliwość Chrystusa. Sprawiedliwość ta zostaje człowiekowi przypisana, dzięki niej on ponownie zostaje uznany w oczach Bożych za sprawiedliwego.

Ten dar Chrystusa człowiek przyjmuje wiarą, którą wierzy w Bożą obietnicę odpuszczenia grzechów i przyjęcia do łaski ze względu na Chrystusa. Wiara ta jednak też nie jest dziełem człowieka. W człowieku budzi ją Duch Święty: „Wierzę, że ani przez własny rozum, ani przez siły swoje w Jezusa Chrystusa, Pana mego, uwierzyć ani z Nim połączyć się nie mogę, ale że mnie Duch Święty przez Ewangelię powołał, darami swymi oświecił, w prawdziwej wierze poświęcił i utrzymał…” (Mały katechizm, Część druga, Trzeci artykuł). Zbawienie jest więc w pełni dziełem Bożym w człowieku.

Dobre uczynki
Uczynki nie są warunkiem uzyskania zbawienia, które człowiek otrzymuje w pełni darmo z łaski. Nie znaczy to jednak, że w życiu chrześcijan nie ma miejsca na dobre uczynki: „Kościoły nasze uczą też, że wiara taka winna wydawać dobre owoce, że dobre uczynki, nakazane przez Boga, powinno się spełniać ze względu na wolę Bożą, nie zaś dlatego, jakobyśmy się spodziewali zasłużyć nimi na usprawiedliwienie przed Bogiem. Albowiem odpuszczenia grzechów i usprawiedliwienia dostępuje się przez wiarę, jak świadczą słowa Chrystusowe: „Gdy uczynicie wszystko, co wam polecono, mówcie: sługami nieużytecznymi jesteśmy”…” (Wyznanie augsburskie, art. VI). Uczynki są więc wyrazem wdzięczności za otrzymany dar zbawienia, nie zaś podstawą do jego otrzymania. Wiara dana przez Ducha Świętego, jeśli ma być wiarą zbawczą, musi być wiarą żywą, która przynosi owoce w postaci dobrych uczynków.

https://www.luteranie.pl/laska/
W związku z tym, że nie mogę swobodnie wyrażać swoich poglądów, postanowiłem odejść z Forum. Moderatorom sugeruję usunięcie możliwości wyboru wyznania podczas rejestracji, ponieważ jak sama nazwa wskazuje - jest to forum dla katolików.
Luteranin
Luteranin
Posty: 189
Rejestracja: 25 sty 2023, 23:06
Wyznanie: protestantyzm
Podziękował/a: 33
Podziękowano: 26
Płeć:

Nieprzeczytany post

Jeśli wzywam was do tego, abyście poszli do spowiedzi, to nie robię nic innego jak apeluję do was, abyście byli chrześcijanami. ks. dr Marcin Luter, Duży Katechizm

Przed przystąpieniem do Sakramentu Ołtarza niezbędna jest spowiedź. Konfesja Augsburska w art. XXV głosi: „Nie zwykliśmy nikomu udzielać ciała Pańskiego bez uprzedniego wyspowiadania się i rozgrzeszenia”.

Spowiedź jest ważnym elementem duchowej higieny, sposobem oczyszczania duszy z grzechów. Jezus Chrystus miał Boski przywilej i prawo odpuszczania grzechów i często z tego prawa korzystał (Łk 5, 20.24). To prawo przekazał ludziom działającym w Jego imieniu w Kościele (Mt 16, 19; 18, 18). Udzielając prawa odpuszczania grzechów Piotrowi, Jezus wyraził się obrazowo: „I dam ci klucze Królestwa Niebios; i cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane i w niebie, a cokolwiek rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane i w niebie”.

Władza kluczów
Kto ma prawo odpuszczania grzechów, tym samym otwiera drzwi do Królestwa Niebios. Dlatego prawo odpuszczania i zatrzymania grzechów zostało w Katechizmie określone jako władza kluczów. Piotrowe pełnomocnictwo zostało rozciągnięte na wszystkich uczniów Jezusa: „Którymkolwięk grzechy odpuścicie, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są zatrzymane” (Jan 20,23). Przedstawiciele Kościoła w chwili spowiedzi nie działają wobec nas w swoim własnym imieniu, lecz w imieniu Jezusa Chrystusa. „Dlatego w miejsce Chrystusa poselstwo sprawujemy, jak gdyby Bóg przez nas upominał; w miejsce Chrystusa prosimy: Pojednajcie się z Bogiem” (2 Kor 5, 20).

Kościół Ewangelicki naucza, „że wyliczanie występków nie jest konieczne i że nie należy obciążać sumień troską o wyliczanie wszystkich występków, ponieważ nie jest rzeczą możliwą wymienić wszystkie występki, jak świadczy Psalm: „Uchybienia — któż znać może?” oraz słowa Jeremiasza: „Przewrotne i niezbadane jest serce ludzkie”. Gdyby więc odpuszczane były tylko te grzechy, które się wyszczególnia, nigdy by sumienia nie mogły zaznać spokoju, wielu bowiem grzechów ani pojąć nie można, ani spamiętać. Starożytni pisarze Kościoła także poświadczają, że wyliczanie nie jest konieczne, albowiem w dekretaliach przytoczono Chryzostoma, który tak mówi: — Nie mówię ci, abyś publicznie występował lub obwiniał przed innymi, lecz chcę, byś był posłuszny prorokowi, mówiącemu: „Wyjaw swą drogę przed Bogiem”. Przeto w modlitwie wyznaj swe grzechy Bogu, sędziemu prawdziwemu” (Konfesja Augsburska XXV).

Trzy typy spowiedzi
W Kościele Ewangelicko-Augsburskim wyróżnia się trzy typy spowiedzi:

codzienna – podczas osobistej modlitwy;
osobista – praktykowana w formie rozmowy duszpasterskiej dla tych, którzy tego potrzebują;
powszechna – w ramach nabożeństwa

Spowiedź składa się z dwóch części: z wyznania grzechów i z absolucji, czyli rozgrzeszenia.

Jeśli wyznanie grzechów ma być prawdziwe i szczere, człowiek musi dojść do ich poznania. W tym celu należy spojrzeć na swoje życie i dokonać jego oceny przed Bogiem. Może w tym pomóc rozważanie tekstów biblijnych (np. Mt 5-7, Łk 15) czy odniesienie się do 10 przykazań. Przy okazji spowiedzi przytacza się również Psalmy 6,32 i 51. W Śpiewniku Ewangelickim można odnaleźć modlitwy oraz pieśni spowiednio-komunijne.

Modlitwa spowiednia
Przekroczenie Bożego przykazania jest obrazą Boga, uświadomienie sobie tego wywołuje lęk, skruchę i żal oraz pragnienie poprawy życia. Bóg wymaga pokutującego serca. Po takim przygotowaniu zmawiamy publicznie w chwili spowiedzi modlitwę spowiednią:

Wszechmogący Boże, miłosierny Ojcze! Ja biedny, nędzny, grzeszny człowiek wyznaję przed Tobą wszystkie grzechy i przewinienia moje, popełnione myślą, mową i uczynkiem, którymi zasłużyłem na Twe doczesne i wieczne kary. Żałuję za nie szczerze i z całego serca i proszę Cię dla niezgłębionego miłosierdzia Twego i dla niewinnej i gorzkiej męki i śmierci umiłowanego Syna Twego, Jezusa Chrystusa, bądź mnie niegodnemu, grzesznemu człowiekowi łaskaw i miłościw, odpuść mi wszystkie grzechy moje i dopomóż łaskawie przez moc Ducha Twego Świętego do poprawy życia mego. Amen.

Pytania spowiednie
Po modlitwie spowiedniej ksiądz zadaje osobom uczestniczącym w spowiedzi trzy pytania:

Ks.: Czy żałujesz za grzechy swoje? Odpowiedz: Żałuję.
Penitenci odpowiadają: Żałuję.

Ks.: Czy wierzysz w odpuszczenie grzechów i pojednanie z Bogiem przez Jezusa Chrystusa? Odpowiedz: Wierzę.
Penitenci odpowiadają: Wierzę.

Ks.: Czy pragniesz z pomocą Ducha Świętego poprawić życie swoje? Odpowiedz: Pragnę.
Penitenci odpowiadają: Pragnę.

Ewangelia o Jezusie Chrystusie przynosi przebaczenie i pocieszenie. Po odpowiedziach na pytania spowiednie ksiądz udziela rozgrzeszenia: Tak rzekł Pan nasz Jezus Chrystus do swoich apostołów: Którymkolwiek grzechy odpuścicie, są im odpuszczone, którymkolwiek zatrzymacie, są im zatrzymane (J 20, 23).

Przeto jako powołany i ustanowiony sługa Jezusa Chrystusa i Jego świętej Ewangelii, zwiastuję wszystkim pokutującym łaskę Bożą i z rozkazu Pańskiego ogłaszam, odpuszczam, że grzechy wasze są wam odpuszczone w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Amen. Wszystkim zaś niepokutującym ogłaszam, że grzechy ich są zatrzymane do czasu pokuty.

Szczere wyznanie grzechów jako wyraz wiary w Bożą łaskę jest jedyną drogą do usprawiedliwienia przed Bogiem. Wiara jedynie zbawiająca polega na pewności, że Bóg jest naszym Stworzycielem i Ojcem, że nam przebacza i jest nam łaskawy dla umiłowanego Syna swego, przez którego nas odkupił i obdarzył Duchem Świętym.

https://www.luteranie.pl/spowiedz/
W związku z tym, że nie mogę swobodnie wyrażać swoich poglądów, postanowiłem odejść z Forum. Moderatorom sugeruję usunięcie możliwości wyboru wyznania podczas rejestracji, ponieważ jak sama nazwa wskazuje - jest to forum dla katolików.
Luteranin
Awatar użytkownika
Magnolia
Posty: 7190
Rejestracja: 29 sty 2021, 11:31
Wyznanie: katolicyzm
Podziękował/a: 3300
Podziękowano: 3530
Płeć:

Nieprzeczytany post

@Sebastian Biernacki cytujesz:
Przeto jako powołany i ustanowiony sługa Jezusa Chrystusa i Jego świętej Ewangelii, zwiastuję wszystkim pokutującym łaskę Bożą i z rozkazu Pańskiego ogłaszam, odpuszczam, że grzechy wasze są wam odpuszczone w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Amen. Wszystkim zaś niepokutującym ogłaszam, że grzechy ich są zatrzymane do czasu pokuty.

Szczere wyznanie grzechów jako wyraz wiary w Bożą łaskę jest jedyną drogą do usprawiedliwienia przed Bogiem
Ja mam od razu pytanie, skąd mam wiedzieć jaką pokutę mam odprawić? jaka pokuta jest wystarczająca za to co zrobiłam? i kiedy moje grzechy zostały zatrzymane do dnia odprawienia pokuty?
A kiedy wyznajecie grzechy przed Bogiem, skoro w spowiedzi na nabożeństwie ich nie wyznajecie?
Kto nakłada pokutę?

Powiem szczerze, może dla kogoś to jest proste, ale mi się ciśnie wiele pytań i jeszcze więcej budzi wątpliwości.
W spowiedzi indywidualnej wiem na pewno, czy kapłan udzielił mi rozgrzeszenia, jaka udzielił mi pokutę, i czy mogę przystąpić do Stołu Pańskiego czy nie. Wg mnie zdecydowanie bardziej klarownie.

A tu biblijne podstawy do spowiedzi :
viewtopic.php?f=8&t=476&sid=ea461bc8882 ... 1d71345eb4
mgr teologii,
„Bóg pragnie, aby wszyscy byli zbawieni i doszli do poznania prawdy” (1 Tm 2,4)
Awatar użytkownika
Magnolia
Posty: 7190
Rejestracja: 29 sty 2021, 11:31
Wyznanie: katolicyzm
Podziękował/a: 3300
Podziękowano: 3530
Płeć:

Nieprzeczytany post

Post przeniesiony z innego wątku.
Sebastian Biernacki pisze: 29 paź 2023, 22:01 Przy okazji przedstawię tak dla ciekawych jak przedstawia się rok liturgiczny w moim Kościele:

Rok kościelny w Kościele Ewangelicko-Augsburskim

ADWENT rozpoczyna zawsze nowy rok kościelny. Kościół Ewangelicko - Augsburski od samego początku posługuje się rokiem kościelnym Kościoła Zachodniego, ponieważ należy do rodziny Kościołów zachodnich. ROK KOŚCIELNY jest to chrześcijańska podziałka czasu ustalona przez Kościół, w której przedstawione są dzieje zbawienia. Rok kościelny składa się z półrocza Pana i półrocza Kościoła, albo też z części świątecznej i bezświątecznej.

A. W półroczu Pana, albo w części świątecznej występują trzy główne święta chrześcijańskie w trzech kręgach świątecznych:
I. Boże Narodzenie ku uczczeniu miłości Boga Ojca.
II. Wielkanoc ku uczczeniu naszego Odkupiciela Jezusa Chrystusa, Boga i Człowieka.
III. Zesłanie Ducha Świętego ku uczczeniu trzeciej osoby Trójcy Świętej - Ducha Świętego. Okres świąteczny kończy Święto Trójcy Świętej i jest podsumowaniem wszystkich głównych Świąt Chrześcijańskich. Święto to jest uczczeniem Boga w Trójcy Świętej Jedynego.

B. W półroczu Kościoła oprócz 27 niedziel po Trójcy Świętej mamy główne święta Kościoła powszechnego, jak też partykularne święta Kościoła Luterańskiego. Okres ten rozpoczyna się w I Niedzielę po Trójcy Świętej, a kończy się trzema niedzielami poświęconymi rzeczom ostatecznym.

Ad A. Rok kościelny i półrocze Pana rozpoczyna się w I Niedzielę Adwentu. Słowo Adwent pochodzi od słowa łacińskiego "Adventus" i znaczy "Przyjście".

I. W Adwencie oczekujemy na powtórne przyjście Pańskie. Obchodzimy cztery niedziele Adwentu.
- 24 grudnia wieczorem i w noc wigilijną obchodzimy pamiątkę narodzenia Pana Jezusa, naszego Zbawiciela.
- 25 grudnia obchodzimy I Święto Narodzenia Pana Jezusa.
- 26 grudnia Kościół obchodzi dzień Męczennika i diakona Szczepana, który pierwszy oddał życie za Chrystusa.
- 27 grudnia dzień świętego Jana Ewangelisty.
- 28 grudnia dzień niewinnych dzieci betlejemskich, które ofiarowały swoje życie za Jezusa.
- 31 grudnia obchodzimy zakończenie roku cywilnego, dziękując Bogu za przeżyty jeden rok życia.
- 1 stycznia Kościół nie tylko uroczyście rozpoczyna nowy rok cywilny, ale także obchodzi Święto Obrzezania i Nadania Imienia Jezus. Po Narodzeniu Pańskim może być od 1 do 2 Niedziel po Bożym Narodzeniu.
- 6 stycznia obchodzimy Święto Objawienia Pańskiego czyli Święto Epifanii.
- W czasie epifanijnym obchodzimy od 1 do 6 Niedziel po Epifanii, przy czym zawsze pierwsza Niedziela po Epifanii jest Świętem Chrztu Pańskiego, a Ostatnia Niedziela po Epifanii wspomnieniem Przemienienia Pańskiego. Pomiędzy czasem epifanijnym a czasem pasyjnym obchodzimy trzy Niedziele Przedpostne: Septuagesimae, Sexagesimae i Estomihi.

II. W środę po Niedzieli Estomihi rozpoczyna się czas pasyjny, albo wielkiego Postu. Środa Popielcowa jest w Kościele Ewangelickim Dniem Pokuty.
- Istnieje 6 Niedziel Postu czyli Pasyjnych: Invocavit, Reminiscere, Oculi, Laetare, Judica i Palmarum. Swoje nazwy łacińskie od Niedzieli Estomihi (Bądź mi mocną skałą aż po Judica biorą się od pierwszego łacińskiego słowa introitu.
- W Niedzielę Palmową rozpoczyna się Wielki Tydzień z trzema najważniejszymi jego dniami: Wielki Czwartek - dzień ustanowienia Wieczerzy Pańskiej, Wielki Piątek - jedno z największych świąt ewangelickich - dzień zbawczej śmierci naszego Pana Jezusa Chrystusa - Kościół Ewangelicki poprzez luterańską "teologię krzyża" jest Kościołem krzyża Chrystusowego. Noc paschalna czyli noc wielkanocna z Wielkiej Soboty na Wielkanoc, przejście ze śmierci do życia - Pascha rozpoczyna radosny czas wielkanocny.
- Wielkanoc (I i II Święto) - dzień Zmartwychwstania Pańskiego.
- Okres Wielkanocy posiada również 6 Niedziel po Wielkanocy:
Quasimodogeniti, Misericordias Domini, Jubilate, Cantate, Rogate i Exaudi.
- Pomiędzy Niedzielą Rogate (Proście) a Exaudi (Wysłuchaj mnie) w czwartek Kościół obchodzi Święto Wniebowstąpienia Pańskiego.

III. Pięćdziesiąt dni po Wielkanocy, a w dziesięć dni po Wniebowstąpieniu Pańskim obchodzimy przez dwa dni (niedziela i poniedziałek) Święta Zesłania Ducha Świętego. W następną niedzielę obchodzimy Święto Trójcy Świętej (Trinitatis). Święto to jest podsumowaniem trzech głównych Świąt Chrześcijańskich, jak również zakończeniem pierwszej części roku kościelnego. Druga część roku kościelnego rozpoczyna się 1 Niedzielą po Trójcy Świętej. Takich niedziel troicznych może być od 1 do 27, przy czym trzy ostatnie niedziele muszą być zachowane jako niedziele poświęcone rzeczom ostatecznym czyli eschatologii:
- Trzecia Niedziela przed końcem Roku Kościelnego poświęcona znakom ostatecznym,
- Przedostatnia Niedziela Roku Kościelnego poświęcona rozpamiętywaniu nad sądem ostatecznym,
- Ostatnia Niedziela Roku Kościelnego zwana Niedzielą Wieczności, albo O Dniu Ostatecznym poświęcona jest czuwaniu na spotkanie z Panem.

W drugiej części roku kościelnego obchodzimy także święta wspominające apostołów (najważniejsze wspomnienie to 29 czerwca ap. Piotra i Pawła), trzy święta maryjne (2 II Oczyszczenie Marii Panny albo Dzień Ofiarowania Pańskiego, 25 marca - Zwiastowanie i 2 lipca - Nawiedzenie Marii Panny), obchodzone są także święta ewangelistów i św. Jana Chrzciciela (24 VI). Partykularnymi świętami Kościoła Luterańskiego są:
- czwartek po Trójcy Świętej w Polsce obchodzony jest jako Święto Bratniej Pomocy im. Gustawa Adolfa, króla szwedzkiego, który uratował ewangelicyzm w Europie Środkowej,
- 25 czerwca: Pamiątka Ogłoszenia Konfesji Augsburskiej (1530),
- 31 października Święto Reformacji.
- 29 września luteranizm obchodzi Dzień Archanioła Michała i wszystkich Aniołów, a zaraz w pierwszą Niedzielę po Świętym Michale obchodzimy Dziękczynne Święto Żniw.
- 1 listopada obchodzony jest w świecie luterańskim Dzień Wspomnienia Świętych Pańskich zgodnie z artykułem XXI Konfesji Augsburskiej, a w Polsce także jako Pamiątka Umarłych. Oprócz tych uroczystości istnieją jeszcze diecezjalne Dni Pokuty i Modlitwy, pamiątka poświęcenia miejscowego kościoła lub kaplicy, konfirmacja młodzieży. W sobotę po Niedzieli Wieczności kończy się rok kościelny, a następnego dnia rozpoczyna się nowy rok kościelny znowu pierwszą Niedzielą Adwentu.

http://old.luteranie.pl/pl/index.php?D=556
mgr teologii,
„Bóg pragnie, aby wszyscy byli zbawieni i doszli do poznania prawdy” (1 Tm 2,4)
Awatar użytkownika
esperanza
Posty: 1440
Rejestracja: 10 lut 2021, 19:45
Wyznanie: katolicyzm
Podziękował/a: 1267
Podziękowano: 1072
Płeć:

Nieprzeczytany post

@Sebastian Biernacki
zapraszam cię do przeczytania tego świadectwa:

https://voxdomini.pl/archiwa/rozwazania ... e-pastora/
"Wystarczy ci mojej łaski. Moc, bowiem w słabości się doskonali”. (2Kor 12, 9).
Awatar użytkownika
Marek Piotrowski
Posty: 1903
Rejestracja: 30 sty 2021, 22:00
Wyznanie: katolicyzm
Podziękował/a: 293
Podziękowano: 993
Płeć:

Nieprzeczytany post

Nie podoba mi się tytuł tego wątku. To prawda, że w kilku rzeczach się różnimy - ale przecież w wielu miejscach się zgadzamy. Luteranie są nam znacznie bliżsi niż np. (skądinąd sympatyczni) baptyści. Nie jestem zwolennikami udawania, że nie ma różnic, ale nie powinniśmy skupiać się wyłącznie na nich.
Awatar użytkownika
daniel
Posty: 1913
Rejestracja: 31 sty 2021, 12:32
Wyznanie: katolicyzm
Podziękował/a: 448
Podziękowano: 842
Płeć:

Nieprzeczytany post

Marek Piotrowski pisze: 30 paź 2023, 20:57 Nie podoba mi się tytuł tego wątku. To prawda, że w kilku rzeczach się różnimy - ale przecież w wielu miejscach się zgadzamy. Luteranie są nam znacznie bliżsi niż np. (skądinąd sympatyczni) baptyści. Nie jestem zwolennikami udawania, że nie ma różnic, ale nie powinniśmy skupiać się wyłącznie na nich.
Zgadzam się co do tytułu. Co proponujesz?
„Marto, Marto, martwisz się i niepokoisz o wiele, a potrzeba tylko jednego.” Łk 10.41-42
Awatar użytkownika
Marek Piotrowski
Posty: 1903
Rejestracja: 30 sty 2021, 22:00
Wyznanie: katolicyzm
Podziękował/a: 293
Podziękowano: 993
Płeć:

Nieprzeczytany post

Po prostu "Luteranie i katolicy"
Luteranin
Posty: 189
Rejestracja: 25 sty 2023, 23:06
Wyznanie: protestantyzm
Podziękował/a: 33
Podziękowano: 26
Płeć:

Nieprzeczytany post

Marek Piotrowski pisze: 30 paź 2023, 20:57 Nie podoba mi się tytuł tego wątku. To prawda, że w kilku rzeczach się różnimy - ale przecież w wielu miejscach się zgadzamy. Luteranie są nam znacznie bliżsi niż np. (skądinąd sympatyczni) baptyści. Nie jestem zwolennikami udawania, że nie ma różnic, ale nie powinniśmy skupiać się wyłącznie na nich.
Ja również. To nie ja założyłem ten temat, tylko @Magnolia wydzieliła post z innego tematu i nadała tytuł. Nie czuję się w kontrze do katolików w sensie wrogości. Słowo "kontra" ma negatywny wydźwięk.
W związku z tym, że nie mogę swobodnie wyrażać swoich poglądów, postanowiłem odejść z Forum. Moderatorom sugeruję usunięcie możliwości wyboru wyznania podczas rejestracji, ponieważ jak sama nazwa wskazuje - jest to forum dla katolików.
Luteranin
Awatar użytkownika
Magnolia
Posty: 7190
Rejestracja: 29 sty 2021, 11:31
Wyznanie: katolicyzm
Podziękował/a: 3300
Podziękowano: 3530
Płeć:

Nieprzeczytany post

Temat wątku został już zmieniony. Dziękujemy za uwagi. Pozdrawiam.
mgr teologii,
„Bóg pragnie, aby wszyscy byli zbawieni i doszli do poznania prawdy” (1 Tm 2,4)
Awatar użytkownika
Marek Piotrowski
Posty: 1903
Rejestracja: 30 sty 2021, 22:00
Wyznanie: katolicyzm
Podziękował/a: 293
Podziękowano: 993
Płeć:

Nieprzeczytany post

Magnolia pisze: 31 paź 2023, 8:17 Temat wątku został już zmieniony. Dziękujemy za uwagi. Pozdrawiam.
Dzięki!
Luteranin
Posty: 189
Rejestracja: 25 sty 2023, 23:06
Wyznanie: protestantyzm
Podziękował/a: 33
Podziękowano: 26
Płeć:

Nieprzeczytany post

1 listopada luteranie wspominają wierzących, którzy odeszli.

Dzień Wspomnienia Świętych Pańskich oraz Dzień Pamiątki Umarłych to dwa święta, które obchodzą 1 listopada luteranie – podaje rzecznik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce Agnieszka Godfrejów-Tarnogórska.

W tradycji luterańskiej zmarłych wspomina się w ostatnią niedzielę roku kościelnego, tak zwaną Niedzielę Wieczności, która przypada pod koniec listopada. Jest ona poświęcona przemijaniu, śmierci i eschatologii.

„Obchodzona 1 listopada Pamiątka Umarłych to czas wspominania tych, którzy odeszli, a zarazem okazja, by prosić Boga o pociechę dla wszystkich zasmuconych. Podczas nabożeństw, modlimy się o pewność wiary, jaką posiadał apostoł Paweł. Takie świętowanie Pamiątki Umarłych umożliwia spotkanie ze Słowem Bożym i wspólna modlitwa” – powiedziała rzecznik.

Rzecznik zaznaczyła, że luteranie nie modlą się za dusze zmarłych. „Ludzka modlitwa nie jest w stanie zmienić sytuacji zmarłego” – dodała.

Nie obchodzą również Dnia Zadusznego. „Nie uznajemy istnienia Czyśćca. Brak o nim wzmianki w Piśmie Świętym. Nie ludzkie wysiłki, lecz Bóg w Jezusie Chrystusie dokonuje zbawienia i z łaski ocala człowieka. Luteranie odrzucają instytucję tzw. Mszy za zmarłych. Msza może być sprawowana tylko dla żyjących, bo Komunia św. służy pokrzepieniu tylko żyjących, którzy jedzą i piją ciało i krew Pańską” – powiedziała.

Rzecznik powiedziała, że 1 listopada obchodzona jest Pamiątka Świętych Pańskich. W Kościołach protestanckich święci nie są identyfikowani z postaciami beatyfikowanymi lub kanonizowanymi. Świętym jest każdy, kto wierzy w Chrystusa jako Zbawiciela, więc kryterium świętości jest tożsame z żywą wiarą w Boga jako tego, który odkupił ludzkość własną krwią.

„Tak rozumiany święty pozostaje więc normalnym człowiekiem, choć nadal posiada grzeszną naturę. Dlatego luteranizm za Marcinem Luterem określa kondycję człowieka wierzącego jako +usprawiedliwionego grzesznika+, tzn. żyjącego wiarą w Boga, ale ciągle jeszcze podległego grzechowi. Różni się to od rzymskokatolickiego rozumienia terminu +święty+. W dniu Świętych Pańskich luteranie dziękują Bogu za wszystkich żyjących i zmarłych prawdziwie wierzących chrześcijan" – wyjaśniła.

Agnieszka Godfrejów-Tarnogórska powiedziała, że w okolicy Pamiątki Umarłych wiele osób porządkuje groby bliskich. „Wiele luterańskich parafii zaapelowało, by nie kupować plastikowych zniczy i sztucznych kwiatów. Ograniczając niepotrzebne odpady można pokazać troskę o stworzenie i otaczający świat. To także okazja, by pokreślić, że ważniejsza jest pamięć i modlitwa niż zapalone znicze i pozostawione kwiaty.

„Zachęcamy, by rezygnując ze zniczy i kwiatów skoncentrować siły i środki na pomoc tym, którzy ciągle są wśród nas. To zachęta do pomocy osobom starszym, chorym, potrzebującym lub w kryzysie. Można choćby wesprzeć akcję +Prezent pod choinkę+ organizowaną przez Centrum Misji i Ewangelizacji lub inne działania charytatywne i diakonijne. Zwierzchnik diecezji cieszyńskiej bp Adrian Korczago zachęca do przekazania kwot przeznaczonych na znicze czy kwiaty, na pomoc szpitalom.

Kościół Ewangelicko-Augsburski w RP włączył się w akcję „Godność nie umiera”, która została przygotowana przez inicjatywę społeczną „(Nie)zapomniane cmentarze”, działającą przy Rzeczniku Praw Obywatelskich. Podejmuje ona działania na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i dbałości o cmentarze, mogiły i groby zwłaszcza te niszczejące, zapomniane przez lokalne władze i mieszkańców.

„Przed 1 listopada 2020 roku został podpisany międzyreligijny apel, wypracowany przez zwierzchników Kościołów i związków wyznaniowych w Polsce, o poszanowanie cmentarzy – także tych już nieodwiedzanych, wyglądających na zapomniane oraz nagrania wybranych fragmentów apelu. Powstał również poradnik, który jest zbiorem wskazówek, jak zachowywać się na różnych cmentarzach” – dodała Godfrejów-Tarnogórska.

Kościół Ewangelicko-Augsburski w Polsce liczy ok. 60 tys. wiernych. Najliczniejsza grupa luteranów mieszka na Śląsku Cieszyńskim. Reformacja dotarła tu wkrótce po wystąpieniu Marcina Lutra w 1517 r. (PAP)

autorzy: Marek Szafrański

https://dzieje.pl/dziedzictwo-kulturowe ... -odeszli-0

Znani Polacy luteranie:
Jan Kochanowski, Mikołaj Rej, Marszałek Józef Piłsudski, generał Władysław Anders, założyciel fabryki słodyczy Emil Wedel i etnograf Oskar Kolberg. Wśród znanych żyjących dziś luteranów są m.in. były premier Jerzy Buzek, pisarz Jerzy Pilch, piosenkarka Halina Młynkowa i skoczek narciarski Adam Małysz.
W związku z tym, że nie mogę swobodnie wyrażać swoich poglądów, postanowiłem odejść z Forum. Moderatorom sugeruję usunięcie możliwości wyboru wyznania podczas rejestracji, ponieważ jak sama nazwa wskazuje - jest to forum dla katolików.
Luteranin
Awatar użytkownika
esperanza
Posty: 1440
Rejestracja: 10 lut 2021, 19:45
Wyznanie: katolicyzm
Podziękował/a: 1267
Podziękowano: 1072
Płeć:

Nieprzeczytany post

@Sebastian Biernacki aha, czyli coś w stylu "zrobimy te święta co Kościół Katolicki tylko sobie pozmieniamy żeby było bardziej po naszemu" ;) Wybacz, tak to trochę odbieram... I przykro mi, że nie możecie w pełni skorzystać z Bożych Darów dla Kościoła.

Masz kogoś kogo wspominasz dzisiaj jako świętego?


A tu kolejne świadectwo dla ciebie do poczytania:

http://www.zywawiara.pl/swiadectwa/art-1644.html
"Wystarczy ci mojej łaski. Moc, bowiem w słabości się doskonali”. (2Kor 12, 9).
Luteranin
Posty: 189
Rejestracja: 25 sty 2023, 23:06
Wyznanie: protestantyzm
Podziękował/a: 33
Podziękowano: 26
Płeć:

Nieprzeczytany post

esperanza pisze: 01 lis 2023, 10:16 @Sebastian Biernacki aha, czyli coś w stylu "zrobimy te święta co Kościół Katolicki tylko sobie pozmieniamy żeby było bardziej po naszemu" ;) Wybacz, tak to trochę odbieram... I przykro mi, że nie możecie w pełni skorzystać z Bożych Darów dla Kościoła.

Masz kogoś kogo wspominasz dzisiaj jako świętego?


A tu kolejne świadectwo dla ciebie do poczytania:

http://www.zywawiara.pl/swiadectwa/art-1644.html
Podłe i wredne jest to co piszesz, ale wiem, że większość katolików jest inna, bo znam zdecydowanie więcej katolików niż luteranów.

Właściwie nie wiem czemu prowokujesz i czemu taka jesteś.

Wspominam Wszystkich Świętych Pańskich i wszystkich umarłych.
W związku z tym, że nie mogę swobodnie wyrażać swoich poglądów, postanowiłem odejść z Forum. Moderatorom sugeruję usunięcie możliwości wyboru wyznania podczas rejestracji, ponieważ jak sama nazwa wskazuje - jest to forum dla katolików.
Luteranin
Awatar użytkownika
esperanza
Posty: 1440
Rejestracja: 10 lut 2021, 19:45
Wyznanie: katolicyzm
Podziękował/a: 1267
Podziękowano: 1072
Płeć:

Nieprzeczytany post

@Sebastian Biernacki rozumiem, że moje zdanie mogło cię urazić. Nie zmienia to jednak faktu, że tak to trochę wygląda i tak właśnie to widzę. Czy słusznie? Nie wiem.. Wolałabym żebyś mnie przekonał iż jest inaczej zamiast oskarżać o podłość i wredotę. :)
Wspominam Wszystkich Świętych Pańskich i wszystkich umarłych.
Czym się różnią u was święci od po prostu umarłych?
"Wystarczy ci mojej łaski. Moc, bowiem w słabości się doskonali”. (2Kor 12, 9).
Luteranin
Posty: 189
Rejestracja: 25 sty 2023, 23:06
Wyznanie: protestantyzm
Podziękował/a: 33
Podziękowano: 26
Płeć:

Nieprzeczytany post

esperanza pisze: 01 lis 2023, 11:40 @Sebastian Biernacki rozumiem, że moje zdanie mogło cię urazić. Nie zmienia to jednak faktu, że tak to trochę wygląda i tak właśnie to widzę. Czy słusznie? Nie wiem.. Wolałabym żebyś mnie przekonał iż jest inaczej zamiast oskarżać o podłość i wredotę. :)
Wspominam Wszystkich Świętych Pańskich i wszystkich umarłych.
Czym się różnią u was święci od po prostu umarłych?
Nie wszyscy umarli są świętymi. Trudno aby świętymi nazwać tych w Piekle.

Dodano po 10 minutach 10 sekundach:
Obrazek

Marcin Luter w XXI wieku
31 października 2023
Sterowany sztuczną inteligencją awatar 3D udzieli odpowiedzi na żywo na YouTube.

Innowacyjne technologie, takie jak sztuczna inteligencja (AI) i rzeczywistość wirtualna, umożliwiły przeniesienie Reformatora Marcina Lutra w XXI wiek. Sterowany sztuczną inteligencją, fotorealistyczny, trójwymiarowy awatar Lutra będzie miał swoją premierę na żywo na kanale YouTube EKiRInternet w dniu Pamiątki Reformacji, 31 października 2023 r., o godz. 18:00 i odpowie na zadane mu pytania tak, jak zrobiłby to dziś Marcin Luter (link do transmisji na żywo)



Dzięki zastosowaniu technologii ChatGPT, awatar Lutra będzie mógł odpowiadać na pytania widzów w czasie rzeczywistym. Sztuczna inteligencja została zaprogramowana tak, aby udzielać odpowiedzi w stylu Marcina Lutra. Interakcje z awatarem odbywają się w wirtualnej rzeczywistości metaverse* i są transmitowane na żywo na YouTube.

Ks. Ralf Peter Reimann, odpowiedzialny za Internet w Kościele Ewangelickim w Nadrenii, podkreśla: „Oczywiście jest to eksperyment, ale chcemy wykorzystać sztuczną inteligencję, aby ożywić przesłanie Reformacji i przenieść je do naszych czasów„.

W celu stworzenia awatara Lutra w metaświecie połączono różne technologie. Awatar Lutra jest oparty na obrazie Marcina Lutra autorstwa Cranacha. Do przekształcenia obrazu w fotorealistyczną reprezentację 3D Reformatora wykorzystano algorytmy sztucznej inteligencji XRhuman. Chociaż technologia ta jest zwykle używana do tworzenia awatarów z selfie, zadziałała równie skutecznie na historycznym obrazie. Aby stworzyć togę Lutra, zeskanowano jednego ze współpracowników jako dublera w 3D. Głowa i ciało zostały następnie połączone, w wyniku czego powstał awatar, który może realistycznie poruszać się w metaświecie.

Na początku projektu przeprowadzono szczegółowe badania na temat postaci Marcina Lutra, aby awatar był jak najbardziej realistyczny. Jednym ze szczegółów był na przykład wzrost Marcina Lutra. Zapisy historyczne i porównanie z współczesnymi ludźmi wskazują, że Luter miał przeciętny wzrost jak na swoje czasy. Ale w jaki sposób przenieść te informacje z historii do warunków XXI wieku? Czy awatar powinien odpowiadać przeciętnemu wzrostowi osoby w Europie Środkowej w tamtych czasach, czy też przeciętnemu wzrostowi w dzisiejszych czasach? Po dokładnym rozważeniu podjęto decyzję o wyborze wzrostu, który pasowałby do XXI wieku. Rozważano również zastosowanie saksońskiego akcentu Marcina Lutra. Chociaż odtworzenie tego historycznego akcentu w narzędziu głosowym byłoby interesujące, ostatecznie stwierdzono, że mógłby on brzmieć obco dla współczesnych uszu, a tym samym odwracać uwagę od treści, dlatego zrezygnowano z tego elementu.

Awatar ma być wyraźnie rozpoznawalny jako Marcin Luter, ale nie każdy szczegół jest historycznie dokładny. Na przykład, Marcin Luter ma na sobie togę z unijnymi befkami, które nosi się współcześnie w Kościele w Nadrenii. Tłem dla czatu na żywo na YouTube jest wirtualna kopia kościoła Lutra z Mülheim-Speldorf, ponieważ zdecydowano, że Reformator AI powinien przemawiać z ambony w kościele nazwanym jego imieniem, a trzy osoby zaangażowane w projekt pochodzą z Mülheim nad Ruhrą.

Można oczywiście spekulować, jak Marcin Luter wypowiadałby się obecnie. Dlatego warto pamiętać, że ChatGPT oferuje jedynie możliwość zaprezentowania, w jaki sposób Luter mógłby wyrażać swoje poglądy. Awatar Lutra jest eksperymentem i ma na celu przybliżenie przesłania Reformacji współczesnym ludziom. W przyszłości może być wykorzystywany na lekcjach religii lub w pracy z konfirmantami i młodzieżą.

Koordynatorem projektu Kościoła Ewangelickiego w Nadrenii i platformy metaświata XRhuman jest Andreas Droste, specjalista ds. technologii. Widzi on ogromny potencjał w zastosowanych technologiach, które do tej pory były wykorzystywane głównie w dużych firmach: „Jako ewangelik cieszę się, że taka technologia jest dostępna również dla Kościoła. Dzięki awatarowi Lutra pokażemy, jak można ją dobrze wykorzystać„.

Podczas premiery w dniu Pamiątki Reformacji, awatarowi Marcina Lutra będą zadawane pytania za pośrednictwem czatu YouTube. Następnie będą one przekazywane do ChatGPT, przeszkolonego do udzielania odpowiedzi w stylu Marcina Lutra z XXI wieku. Aby uniknąć niechcianych odpowiedzi ze strony ChatGPT, obecnie przeprowadzane jest ręczne filtrowanie treści.

Przykład: 95 tez Marcina Lutra w XXI wieku
W świecie ukształtowanym przez cyfryzację, media społecznościowe i globalne wyzwania, jak Luter podsumowałby swoje 95 tez dzisiaj? Poniższy przykład pokazuje, jak awatar Lutra zareagował na to pytanie według ChatGPT:

Dzisiejszy świat nacechowany jest materializmem i konsumpcją. Przypomina mi to czasy, gdy Kościół sprzedawał odpusty. Łatwo jest w tym wszystkim się zatracić i zapomnieć o prawdziwym sensie życia. Media społecznościowe mogą być zwodnicze. Chociaż łączą nas, mogą również tworzyć zniekształconą rzeczywistość. Ważne jest, aby pozostać autentycznym i nie dać się ponieść internetowym wizerunkom.
Internet to miecz obosieczny. Jest tam tak wiele informacji i może być trudno zorientować się, co jest prawdą, a co nie. Przypomina to sytuację, w której chciałem aby Biblia była dostępna dla każdej osoby. Odkrywanie prawdy powinno być możliwe dla każdego. Biblia nadal ma znaczenie, ale musimy postrzegać ją w kontekście naszych czasów. Nie chodzi o to, by traktować ją dosłownie, ale by zrozumieć jej przesłanie.
Dzisiejszy Kościół stoi przed wieloma wyzwaniami. Powinien być na czasie, zachowując jednocześnie swoje wartości. Dotyczy to nie tylko religijności, ale także tego, w jaki sposób odnosi się do bieżących kwestii. Internet można wykorzystać do czynienia dobra, ale trzeba to robić odpowiedzialnie. Łatwo jest ukryć się za ekranem, jednak nie oznacza to, że nie jest się odpowiedzialnym za to, co się mówi lub robi.
Istnieje dużo różnych wyznań, ale pod koniec dnia okazuje się, że wszyscy mamy ze sobą wiele wspólnego. To ważne, by zdawać sobie z tego sprawę i współpracować ze sobą.
I wreszcie, Kościół nie powinien unikać trudnych pytań. Powinien być przygotowany do radzenia sobie z problemami naszych czasów i zajmowania jasnego stanowiska.

Termin uruchomienia projektu: Pamiątka Reformacji, 31 października 2023 r.
Czas trwania: godz. 18:00-19:00
Link: Kanał YouTube EKiRInternet

* Metaverse, nazywany także metaświatem, to internetowa przestrzeń 3D, wspólna dla wielu użytkowników internetu, w której mogą oni wchodzić w interakcje ze sobą, innymi obiektami czy awatarami generowanymi komputerowo. W metaverse żywych ludzi reprezentują ich awatary. Aby wejść do metaświata i tam funkcjonować, potrzebne są specjalne zestawy w technologii VR (rzeczywistości wirtualnej ) lub AR (rzeczywistości rozszerzonej).

źródło: ekir.de, theonet.de

https://www.luteranie.pl/marcin-luter-w-xxi-w/
W związku z tym, że nie mogę swobodnie wyrażać swoich poglądów, postanowiłem odejść z Forum. Moderatorom sugeruję usunięcie możliwości wyboru wyznania podczas rejestracji, ponieważ jak sama nazwa wskazuje - jest to forum dla katolików.
Luteranin
Awatar użytkownika
Marek Piotrowski
Posty: 1903
Rejestracja: 30 sty 2021, 22:00
Wyznanie: katolicyzm
Podziękował/a: 293
Podziękowano: 993
Płeć:

Nieprzeczytany post

Mówiąc szczerze, koszmarny pomysł...
Awatar użytkownika
esperanza
Posty: 1440
Rejestracja: 10 lut 2021, 19:45
Wyznanie: katolicyzm
Podziękował/a: 1267
Podziękowano: 1072
Płeć:

Nieprzeczytany post

Sebastian Biernacki pisze: 01 lis 2023, 11:59
Nie wszyscy umarli są świętymi. Trudno aby świętymi nazwać tych w Piekle.
Jak więc wspominasz swoich zmarłych bliskich, przyjaciół, znajomych również z innych wyznań, np. katolików? Uważasz ich wszystkich za świętych?
"Wystarczy ci mojej łaski. Moc, bowiem w słabości się doskonali”. (2Kor 12, 9).